Kawa- jaki może mieć wpływ na nasz organizm?

Niektórzy piją kawę tylko i wyłącznie po to, aby zaaplikować sobie zastrzyk kofeiny, który jest im potrzebny chociażby do tego, aby zwalczyć poranną senność. Niekoniecznie musi się to łączyć z przyjemnością i upodobaniem, co do samego smaku tego napoju. Inni, uważają, że kawa stanowi doskonałe pobudzenie w ciągu dnia, kiedy po kilku godzinach pracy już jesteśmy zmęczeni, a przecież czekają nas jeszcze kolejne zadania, którym będziemy musieli sprostać. Takie osoby najczęściej zastanawiają się, czy nie przesadzają z ilością kawy- czasem bowiem można potem odczuwać nieprzyjemne tego konsekwencje. Pracując, możemy nawet nie czuć kolejnych filiżanek, które wlewamy w siebie jedna po drugiej. Ile razy powinieneś pić kawę w ciągu dnia, aby miało to sens i aby osiągnąć zamierzony skutek? Tematem tym interesują się także ci, którzy po prostu są kawoszami i którzy lubią kawę ze względu na jej niesamowity smak i nieziemski aromat.

Dawkowanie poszczególnych filiżanek kawy w ciągu dnia

Przyjmuje się, że bezpieczną dawką kofeiny jest wartość do 400-500 g na dobę. Najlepiej jest to jednak zobrazować sobie poprzez ustalenie maksymalnej liczby filiżanek o standardowej pojemności około 200-250 ml- w takim przypadku ich ilość powinna wynosić około 4-5. Sami powinniśmy przyznać, że pięć kaw dziennie wydaje się ilością naprawdę sporą i tylko w nielicznych przypadkach można świadomie tę granicę przekroczyć. Kawa ma też udowodnione działanie moczopędne, chociażby ze względu na to powinniśmy trzymać się tej maksymalnej ilości do pięciu filiżanek dziennie.

Jak pić, aby uzyskać odpowiedni efekt?

Najzdrowiej jest pić poszczególne filiżanki kawy w konkretnych odstępach czasu, tym samym równomiernie rozkładając sobie wprowadzanie kofeiny do organizmu na cały dzień. Nie zaleca się wypijania jednej kawy za drugą- najlepiej poczekać, aż zacznie działać pierwsza jej porcja. Cechą charakterystyczną działania kawy jest niemalże natychmiastowe pobudzenie, które jednak dość szybko się wytraca. Dlatego kawa jest odpowiednim bodźcem do tego, aby nastroić się do życia o poranku. Podnosi ciśnienie krwi, redukuje senność i sprawia, że w dość krótkim odcinku czasu stajemy w pełnej sprawności umysłowej, gotowi do działania. Kiedy efekt ten przestaje się utrzymywać w ciągu dnia- to najlepszy czas na to, aby zaaplikować sobie kolejną filiżankę.

Kawa wcale nie jest taka zła

Jeśli tylko nie przekracza się zalecanej dawki jej spożycia, nie powinna działać na naszą niekorzyść. Mało tego, jest nawet zdrowa dla naszego serca, gdyż zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia różnego rodzaju chorób układu krążenia. Pamiętajmy jednak o tym, że niektórzy są wyjątkowo wrażliwi na gorzki smak kawy, a co za tym idzie wypicie jej w zbyt dużej ilości może wywołać efekt przeczyszczający. Jak się więc okazuje, z kawą jak i ze wszystkim innym- trzeba zachować pewien umiar i rozsądek, aby sobie nie zaszkodzić. Z kawy nie trzeba rezygnować, zwłaszcza jeśli lubimy jej smak i jeśli już mocno przyzwyczailiśmy się do samego faktu jej picia- kontrolujmy jednak to, czy nie pijemy jej zbyt często.

Kawa- jaki może mieć wpływ na nasz organizm?
Przewiń do góry